Jak zagospodarować przestrzeń biurową w dużym przedsiębiorstwie?

by Robert

Dobrze zaprojektowana i urządzona przestrzeń biurowa w przedsiębiorstwie to gwarancja komfortowych warunków pracy, a tym samym większej wydajności i efektywności zatrudnionych osób. Do niedawna większość pracodawców dokładała starań, by na możliwie niewielkim metrażu stworzyć maksymalnie dużą ilość stanowisk pracy. Obecnie priorytetem jest komfort i wygoda. Na co zatem zwracać uwagę urządzając firmowe biura?

Biuro przyjazne dla pracownika

Marzeniem każdego pracodawcy jest zatrudnienie osób, które zaangażują się w rozwój firmy, będą identyfikować się z marką, a także optymalnie wykorzystywać swój potencjał i kreatywność podczas wykonywania obowiązków zawodowych. Jednym z czynników, które pozwalają osiągnąć wyznaczony cel, jest dobrze urządzone, przyjazne stanowisko pracy.

Urządzając biuro należy uwzględnić aktualne trendy, specyfikę prowadzonego biznesu, charakter wykonywanej pracy oraz indywidualne predyspozycje i cechy zatrudnionych osób. W praktyce oznacza to, że pomieszczenia biurowe w dużym przedsiębiorstwie wymagają zastosowania zupełnie innych środków niż w małym biurze. Przykładem może być tutaj prężnie działająca agencja reklamowa oraz małe biuro rachunkowe, czy też miejsce pracy prawnika i informatyka.

Ergonomia i elastyczność stanowiska pracy

Ergonomia pracy w biurze to we współczesnych czasach standard. Wpływa ona nie tylko na komfort pracownika, ale przede wszystkim zwiększa efektywność jego pracy. Śmiało można wręcz stwierdzić, że ergonomiczne stanowisko pracy to inwestycja, która przynosi spore zyski. Dlaczego?

Pracownik biurowy spędza przeciętnie kilka godzin przy biurku, nierzadko siedząc w jednej pozycji. Skutkiem tego może być ból pleców, zmiany zwyrodnieniowe kręgosłupa, dolegliwości mięśniowo-stawowe, a w efekcie częsta absencja chorobowa. Skutecznym sposobem, który pozwala zniwelować wspomniane niedogodności, są ergonomiczne meble biurowe, czyli biurka i fotele z regulowaną wysokością. 

Równie ważne są pozostałe elementy wyposażeniowe, umożliwiające sprawne i bezproblemowe wykonywanie obowiązków zawodowych. W dużych przedsiębiorstwach sprawdzają się przede wszystkim mobilne meble oraz systemy modułowe, dzięki którym można stworzyć rozwiązania wspierające pracę zespołową, jak również indywidualną. Wybór konkretnych propozycji zależy od potrzeb i profilu przedsiębiorstwa. W wielu firmach pracownicy biurowi pracują samodzielnie, dlatego też należy zapewnić im warunki, które pozwolą na optymalne skupienie. Zdarza się jednak, że konieczna jest konsultacja z innym pracownikiem lub praca zespołowa – w tej sytuacji idealnie sprawdzają się wspomniane meble  mobilne  oraz modułowe.

Przestrzeń socjalna w biurze

Istotnym elementem przestrzeni biurowej jest także część socjalna, czyli odpowiednio wyposażona kuchnia, jadalnia oraz zapewniający odprężenie chillout room. Znaczący wpływ na jakość i efektywność pracy ma również część coworkingowa, przeznaczona do pracy kreatywnej. Wspomniane rozwiązania powinny stanowić odrębne pomieszczenie, aby nie przyczyniać się do dekoncentracji i nie rozpraszać uwagi pracowników biurowych.  

Strefy socjalno-relaksacyjne najlepiej utrzymać w ciepłych, jasnych kolorach, dopełniając je dodatkami, które pozwolą stworzyć namiastkę domowej atmosfery. Idealnie sprawdzą się tutaj miękkie, wygodne sofy i fotele oraz szklane stoliki kawowe. Dobrym pomysłem jest estetyczne oddzielenie części stricte kuchennej od relaksacyjnej.

You may also like

Leave a Comment